Google Website Translator Gadget

8.17.2011

چرا معجزه دال بر پیامبری نیست


فرض بفرمائید شخصی کار خارق العاده ای بکند که بر طبق قوانین طبیعت باشد، آیا میشود اینرا دلیل بر معجزه انگاشت ؟ آیا اینکه شخصی هر کاری که به او بگویند وی انجام دهد را میشود معجزه نامید ؟ بله ، در صورتی که این اتفاق بیفتد این فرد معجزه گر است،‌و در این امر به نحوی قدر است که هر معجزه ای که بخواهیم او انجام میدهد. اینکه کسی از همه ی معجزه گر ها ( ساحر ها) قوی تر باشد و حتی اینکه هر معجزه ی ممکنی هم که بخواهیم بکند ارتباطی به پیامبریش ندارد ! شاید بپرسیم چرا این ارتباط را ندارد؟ زیرا که ادعای پیامبر این است که از طرف خداست و راههایی برای سعادت بشر دارد ، حال این دو را برابر ایستای هم قرار دهید." از طرف خدا آمدن و راههای سعادت بشر را دانستن " را میشود از این قضیه استنتاج کرد که " فردی ادعا میکند که از طرف پیامبر آمده است و معجزه میکند" . سنخیت این دو را آیا میشود توضیحی داد ؟

استدلال دوممان را بر نفی این قضیه با این پیشفرض شروع میکنیم که خداوند ناظم این جهان هستی و پدیداورنده ی قوانین آن هست.

این همان پیشفرضی است که متدینین به ادیان دارند.

حال شما فرض بفرمائید: یک نفر برای اینکه خودش را ثابت کند بیاید کارهایی که کرده است را زیر سوال ببرد! یعنی اینکه معجزه که کاری خلاف قوانین طبیعت است را انجام دهد تا خودش را ثابت کند، این قضیه مشابه این است که فردی برای اینکه ثابت کند مهندس ساختمان خوبی است ساختمانی که ساخته است را خراب کند !

حتما فرض بفرمائیم که چنین حرفی درست است ( که نیست )‌و بگوئیم که شخصی که معجزه کند، میتواند معجزه اش ، دلیلی بر این باشد که او پیامبر است.

برای رفع این جریان هم سوره ی اسرا آیه ۸۹ تا ۹۳ خواندنی است که میفرماید: قـالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتّى تَفْجُرَ لَنا مِنَ الاَْرْضِ يَنْبُوعاًَ اَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِنْ نَخيلٍ وَ عِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الاَْنْهارَ خِلالَها تَفْجيراًَ اَوْ تُسْقِطَ السَّماءَ كَما زَعَمْتَ عَلَيْنا كِسَفاً اَوْ تَاءْتِىَ بِاللّهِ وَالْمَلائِكَةِ قَبيلاًَ اَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِنْ زُخْرُفٍ اَوْ تَرْقى فِى السَّماءِ وَ لَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتّى تُنَزِّلَ عَلَيْنا كِتاباً نَقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحانَ رَبّى هَلْ كُنْتُ اِلاّ بَشَراً رَسُولاً)؛

در این آیات به خوبی نشان داده شده است که پیامبر در برابر خواستن معجزه ی مردم از دری دیگر وارد شده و معجزه ای نیاورده است .

نکته: در سخن بالا منظور از اینکه پیامبر معجزه ای نیاورده است این است که پیامبر کار خارق العاده ای انجام نداده است و به نظر نویسنده ی این سطور معجزه ی پیامبر همان کتابش قران است .

اما مسئله ی دیگر که جای دارد در جواب مطالب آقای میلانی به آن بپردازم . آیا وجود یک یا چند نفر " که بیشتر از ۱۱ امام و خود حضرت رسول نیست " به فرض اینکه این افراد، افرادی به معنای تمام و اخص کلمه اخلاق مدار بوده اند ، میتوانیم این را معجزه ی پیامبر بدانیم؟ یعنی وجود ۱۱ نفر دیگر را معجزه ی پیامبر بدانیم !؟ آیا همین که دیانت اسلام پس از فوت رسول الله به فرق مختلفه تقسیم شد و در نهایت تا فوت امام حسن عسگری هر یک از امامان نتوانستند علت این تفرقه و از بین رفتن وحدت را در این شریعت بگیرند خود دال بر این نیست که این معجزات مورد دارند ؟ بماند که کتب زیادی در تاریخ دال بر این وجود دارد که معصومیت هم زیر سوال میبرد . ایمان مطلق

1 comment:

  1. ببینید من فکر می کنم شما در این متن به نوعی دچار مغلطه شدید!اولا بسیاری از معجزاتی که ادعا میشود توسط پیامبران انجام شده اند به درخواست خود مردم بوده!در مورد ایه اشاره شده یک نکته مهم که فراموش کردید اینه که کی این معجزه از پیامبر خواسته شده و پیامبر درخواست معجزه رو رد کرده!یه حالت داره این اتفاق در اولین فرصت ادعای پیامبری بیفتد و پیامبر ردش کند خوب مردم می فهمند این فرد دروغ گوس !اما یک موقع این حالت برای چندمین بار در حال انجام است یعنی مردمی که هی از پیامبر درخواست معجزه میکنند و بعد از دیدن معجزه می گویند این فرد دیوانه است یا ساحر است یا ...!این ادعا توسط خود قران هم تایید شده انسان های مریض القلبی که حتی با دیدن واضح ترین نشانه ها عمدا دست به انکار می زنند!

    ReplyDelete